Můj blog - pel mel všeho, co vnímám jako důležité natolik, že se o to chci podělit. 

Nejlepší dárek za vysvědčení

NejsemÚča.cz 24.06.2025 18:18:00

 ...je vědomí, co všechno už umím a zvládnu. 

Učím angličtinu jinak. S respektem k tempu každého dítěte i teenagera, s důvěrou ve schopnost růst, a s radostí, která dává učení smysl.

Na konci školního roku se společně díváme zpátky. Co se povedlo? Co se změnilo? Co je baví, co už zvládnou, co je překvapilo?

Tady je několik autentických úryvků z letošních sebereflexí. Každý z nich je pro mě malým pokladem. A jsou důkazem, že když má dítě nebo teenager prostor být sám sebou, jazyk přichází přirozeně – stejně jako důvěra v to, že to zvládne.
 



Jak se ti líbil tento školní rok? 

Cítím se lépe – i ve škole je to lepší. Lépe rozumím mluvené angličtině učitele ve škole. Často jsem napřed díky lekcím s tebou. Už mám zcela pořádek v zájmenech a chápu podmiňovací věty. Předpřítomný čas mi moc nesedl, ale mám určitě důvod naučit se třetí tvary sloves. Letošní test KET ve škole byl křest ohněm. Jsem ráda, že vím, kde jsem se svou pokročilostí. Za 2 roky budeme dělat Cambridge B2 First. Ale nebojím se. (14)


Rozmluvil jsem se a mám konečně  jasno v časech. Když jsem to ve škole nepochopil, probrali jsme to spolu, a to hned mám v hlavě a pamatuju si to. (12)


Jseš fakt mega dobrá učitelka a strašně moc mi vyhovuješ. Chci, abysme spolu dál pracovali. 
Mluvení: v mluvení se nestydím, jsem v klidu, paní učitelce jsem na přezkoušení všechno řekl a byla nadšená. Řekla mi, že jsem borec
Psaní: Raději píšu do chatu. Ne na collboard, tam jen slova. Na Robloxu mě taky baví psát, tam si píšu s jinýma hráčema.
Čtení: Souhlasím s tím, že bychom víc četli. 
Poslech: Mluvíš na mě ty. Chytám věci z videí na internetu. (10)

Kurz se mi moc líbil, jako každý rok s vámi, myslím, že po malých krůčkách se s angličtinou posunuju dopředu. Líbila se mi příprava na Erasmus (základní španělská slovíčka a take jste mi pomohla s cestovní AJ - komunikace pro tu cestu tam a tak). Přestala jsem se bát psát ty Writingy, myslím, že v tom jsem už vážně jistá. Taky už vím, jak na didaktický test a maturitní speaking, tak už se těším, až se do toho příští rok spolu pustíme! (17)


Všechno mě baví, povídání, cvičení. Ale psaní mě nebaví. Poslechy si dávám mimo hodinu sama, hodně koukám na internet. Ve škole to byla hrozná nuda letos. Naštěstí jsem si tam mohla číst. Ale teď už jsem tam jenom seděla. Všechno mám přečtené. Teď jdu na gympl, tak věřím, že to nebude takový šok v angličtině -  jsem připravená. (15)


Jsem spokojenej. Posun vnímám v tom, že mám jasněji v časech. To, co probereme ve škole, to spolu procvičíme, tak to rychleji chápu. Jdou mi docela líp i ty Writingy. I na filmy už se rád podívám v angličtině. (16)


Mluvení: zlepšil jsem se, líp rozumím učitelce, ve škole mám lepší slovní zásobu a díky tomu se dokážu líp vyjádřit.
Psaní: Musím se v tom soustředit na hodně věcí, gramatika, pravopis, čárky. Raději mluvím, než píšu. Ten rozdíl mezi tím, jak se to řekne a jak se to píše, je to pro mě náročné. 
Čtení: Víc rozumím. Ale pořád se mi špatně překládá věta. V hlavě tomu rozumím, ale překlad do češtiny mi moc nejde. 
Poslech: Mluvíte na mě vy. Pak učitelka ve škole. V klasickém poslechu je to na mě ale strašně moc rychlé. Souhlasím s tím, že bychom dělali poslech a pak si přečetli přepis poslechu. Občas si pustím nějaké gaming video k mé oblíbené hře (ark survival ascended, rocket bot royale). To zvládám, chápu hodně z kontextu. Raději píšu na collboard než do chatu. Ale delší věty raději do chatu. Hodně mě baví online cvičení (baví mě tam i to klikání). (13)


I liked it a lot. I´ve learned many things. I liked speaking with you. I think you are a nice person. I can see that you really want to help people to learn English. (14)


Mluvení: Mám lepší slovní zásobu a díky tomu se dokážu líp vyjádřit
Psaní: Musím se v tom soustředit na hodně věcí, gramatika, pravopis, čárky. Je to pro mě lepší než mluvení, protože při psaní si můžu vše promyslet. 
Čtení: Je to v pohodě. Textům pro KET jsem rozuměla. Začaly jsme s dětskou knížkou Katie in Scotland v září a pak na závěr certifikát KET – je to velký skok.
Poslech: Mluvíš na mě ty. Pak byly KET testy – příprava. Začala jsem se dívat na YouTube na hráčská videa k Robloxu. Začínám i mít ráda filmy v AJ, dabing už opouštím, všímám si rozdílů mezi titulky a mluveným slovem. (13)


Ve škole líp rozumím. Znám více slovíček. V testech už nedělám skoro žádné chyby (teď jsem psala test na 4 stránky a byly tam jen 3 chyby) (10)

Baví mě učit se slovíčka navíc k tomu, co děláme ve škole. Poznávám už slovíčka v písničkách. Začínám i rozumět rodičům na dovolené. Líbí se mi, že pracujeme přes Collboard, a víc mě ale baví psaní než malování. V buse, tramvaji i metru už zkouším poslouchat cizince, když se baví, a sem tam chytnu nějaké to slovíčko. Českým influencerům na internetu nerozumím – je tam na mě moc angličtiny. Ale jejich videa pochopím. (9)

Aj ve škole mě nebaví (ve škole mě teď vlastně nebaví vůbec nic), Aj s tebou je super. Líbí se mi, co děláme, taky spolu procvičujeme témata na testy ve škole, díky tomu si ujasním, že to umím. Taky jsem napřed před osnovami ve škole a pak mám ve škole klid. Taky mě baví procvičování těch věcí online. Celkově se mi pracuje dobře. Hodiny jsou fajn, cítím se moc dobře. Mluvím mnohem plynuleji, už si to v hlavě nepřekládám, a věty mi vylítnou jako nic. Když koukám na youtube nebo tiktok nebo filmy, nevadí mi, že nerozumím každému slovu. Všímám si, že titulky u filmu jsou jinak než to, co slyším. Uz to mám prostě víc v uších. V srpnu jedu na dovču s kamarádkou a její mamkou a počítám s tím, že to tam budu muset v AJ vyřídit za ně. Baví mě online cvičení, ale ani mi nevadí psaní do chatu. Překlady vět jsou větší dřina než doplňování slov online do cvičení. Ale díky tomu zase vím, že když tu větu zvládnu, tak to vážně umím. (13)


Super. Líp píšu věty. Dokážu je říct. Nedělám chyby. Jdou mi Writingy, jde mi to samo
Jsem moc ráda, že jsem se naučila používat 3.tvar slovesa (do-did-DONE). V mluvení jsem si jistá a prostě vím, že je to správně. Vím, že neumím všechno, ale jednodušších vět se nebojím a mluvím čím dál raději. Výlet s rodiči do USA mě hodně namotivoval do dalšího objevování angličtiny. (13)

 

Neučím děti a dospívající jen slovíčka a časy. Učím je věřit, že si poradí.
V angličtině nemusí jít o známky. Může jít o víc – o důvěru ve vlastní síly a schopnost dorozumět se ve světě. A když se rozmluví, nejen v angličtině, ale i samy v sobě – vím, že má tahle práce hlubší smysl.


Děkuji všem svým studentům, se kterými můžu jít kus cesty.